Będzie mi niezmiernie miło, jeśli podzielicie się ze mną komentarzami, wrażeniami, wdacie się ze mną w dyskusje i polemiki.

Dziękuję za każdy komentarz, za każdy ślad, który zostawiacie.

To, że czytacie moje recenzje i książki, które subiektywnie acz z wielką szczerością i przyjemnością staram się ocenić, oraz to, że chcecie mi o tym powiedzieć, jest dla mnie najpiękniejszą nagrodą.

niedziela, 24 marca 2019

O amerykańskiej jawie.

"Fuck America" Edgar Hilsenrath  7/10


Książka o prostej formie, emigrancko bezczelnej i wulgarnej treści, dialogach bez ozdób, didaskaliów, oprawy budowanej z pięknych słów. Banalne tematy, spośród których wyzierają wyparte przez bohatera pojedyncze echa holokaustu.

Ojciec Jakoba Bronskiego prowadzi tuż przed wybuchem wojny listowną wojenkę z konsulem amerykańskim. Na jego prośby o ratunek przed falą nazizmu zalewającą Niemcy, odpowiedzią są listy pełne liczb, statystyk, wyliczeń obrazujących miejsce potencjalnego emigranta w szeregu. Taki prolog funduje nam Edgar Hilsenrath. Prolog, po którym wraz z bohaterem wykrzykujemy głośnym chórem "Fuck America".

Mijają lata. Te wyliczone na oczekiwanie. Może nawet kilka więcej. Wraz z nadal młodym ale "staro wyglądającym" Jakobem, przeżyliśmy wojnę i wyparliśmy ją z pamięci na rzecz codziennej imigranckiej walki o przetrwanie. Zmartwimy się niemożnością ulżenia popędom seksualnym, zjemy w kafeterii przyznaną nam tanią zupę, pokelnerujemy by utrzymać się przy życiu przez kolejne kilka dni. Będziemy oszukiwali, trochę kradli, pracowali tyleż nieumiejętnie co z niechęcią i będziemy znali swoje szarobure miejsce w społeczeństwie dobrobytu i wyobrażenia o karierze "od pucybuta do milionera".

Gdzieś, pomiędzy dialogi proste, nie pozwalające poznać rozmówcy, plecione z powtórzeń, potwierdzeń i zaprzeczeń wrzucimy, niemalże przypadkiem, jednowyrazowe, czasem zdaniowe wspomnienie obozowe, wygnańcze, krzyk spośród ruin, spośród trupów. Ale mówić o tym nie będziemy. O tym napiszemy. Książkę. 
"Kim jest Jakob Bronsky? Dlaczego pisze w języku, który nie jest tutaj na topie i którym mówią tylko przybysze najświeższej daty? Co on osiągnie swoją pisaniną? Prawdopodobnie nic. Co ten Jakob Bronsky wie o american way of life? Czy on wie, że tylko sukces ma jakieś znaczenie, nic poza tym?" (str.99) 

Kpina z amerykańskiego snu, ironiczny wgląd w międzynarodowe, fachowe zrzucanie odpowiedzialności na innych. I jeden rozdział, w którym serce płonie z żalu i gniewu po Zagładzie, po jej wizjach, po dwóch alternatywnych niemożliwościach godnego, a może jakiegokolwiek jej przeżycia.
"A kiedy wojna się skończyła, było nagle dwóch Jakobów Bronskich. (...) Jeden Jakob Bronsky, który stracił życie z sześcioma milionami, i drugi Jakob Bronski, który przeżył tych sześć milionów." (str.258) 
 
Groteska, kpina, wielki ból, żal, wytknięcie palcem prawdy.

Okładkowe pozory mylą. To nie bajka, to nie sen i nie dziecinna kolorowanka. To wyjątkowo ciekawie potraktowana treść, ubrane w niepozorną banalność słowa wielkiej wagi. Trudno się oderwać, czytać równie trudno. Ale warto.

Wydawnictwo Literackie, 2019 (1980)
Tytuł oryginału: Fuck America (Bronskys Gestandnis)
Tłumaczenie: Ryszard Wojnakowski 
Liczba stron: 300

20 komentarzy:

  1. Może kiedyś dam szansę tej książce. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytasz szybko, a zdecydowanie warto :)

      Usuń
    2. Chcę tylko szybko poradzić każdemu, kto ma trudności w jego związku z kontaktem z Dr.Agbazara, ponieważ jest on jedyną osobą zdolną do przywrócenia zerwanych związków lub zerwanych małżeństw w terminie 48 godzin. ze swoimi duchowymi mocami. Możesz skontaktować się z Dr.Agbazara, pisząc go przez e-mail na adres ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń / WhatsApp mu na ( +2348104102662 ), w każdej sytuacji życia znajdziesz siebie.

      Usuń
  2. Może kiedyś po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealna na krótkie "międzyczytanie", które da więcej niż można się spodziewać po prostym tytule i kolorowej okładce. Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  3. Uwielbiam książki o Stanach Zjednoczonych. Mam hopla na punkcie kultury tego państwa. Tytuł zapisuję oczywiście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zupełnie jak ja, dlatego takie właśnie studia skończyłam ;) I dla mnie także każdy tytuł tego typu jest koniecznością! Warto tę książkę przeczytać, dużo w niej prawdy i odbrązowienia USA. Pozdrawiam : )

      Usuń
  4. Nie spodziewałabym się po tej okładce takich treści. proszę, jak pozory mylą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że ja także przeczytałam opis dość pobieżnie i kupiłam skuszona tytułem i okładką. A zawartość ma bardzo wiele do zaoferowania. Zaskakująco ciekawa i daleka od lekkości "opakowania". Pozdrawiam i szczerze polecam : )

      Usuń
  5. Często niepotrzebne są piękne słowa i górnolotne frazy, żeby przekazać bardzo ważne treści. Prostota też bywa fascynująca. Czytając Twoją recenzję przypomniałem sobie zwroty z innej powieści: fuck Australia, fuck pieniądze... Dziękuję Ci za bardzo ciekawa propozycję i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Get your lover back urgent effective love spell to win and get ex back my advise reveal you all to contact Dr Ogudugu for a genuine love spell on greatogudugu@gmail.com that work fast. here is my relationship story. my boyfriend told me it was over and walk away without any reasons, I was confuse and didn't know what to do. I was desperate, I want him back, I went over the internet looking for ways to get my boyfriend back. I read about many different ways of how to get ex back, but Dr Ogudugu caught my attention. I immediately contacted him and explained my problem to him. It was amazing and surprising that 11hrs after the urgent love spell was cast, my boyfriend called me and was begging me to forgive him and accept him back, Couldn't believe, but later after he came to my house and fell on his knees asking me to take him back am so happy that my love is back again. I am testifying on this forum just to let people know that Dr Ogudugu is real and genuine. don't hesitate to try him out. thank you Dr Ogudugu you are truly talented and gifted genuine spell caster. Contact him now if you need your girlfriend/boyfriend back or your girlfriend moved on to another man, do not cry anymore .. Dr Ogudugu is here to help out in relationship problem coz problem share is problem solve.
    Email him at.... greatogudugu@gmail.com
    WhatsApp...+27663492930
    Website: https://greatogudugu.wixsite.com/website

    OdpowiedzUsuń
  7. NAJLEPSZA MIŁOŚĆ ONLINE SPELL CASTER, ABY UZYSKAĆ ​​SWÓJ EX LOVER, MĘŻCZYZNA, ŻONA, DZIEWCZYNA LUB POWRÓT CHŁOPA. DODAJ GÓRĘ NA WHATSAPP: +23490836 39501
    Cześć wszystkim Jestem Darcy lyne i jestem tutaj, aby podzielić się wspaniałą pracą, którą dr Nosa dla mnie zrobił. Po 5 latach małżeństwa z moim mężem z dwójką dzieci, mój mąż zaczął zachowywać się dziwnie i wychodzić z innymi kobietami i okazywał mi zimną miłość, kilkakrotnie groził, że się ze mną rozwiedzie, jeśli ośmielę się go zapytać o jego romans z innymi kobietami, ja był całkowicie zdruzgotany i zdezorientowany, dopóki mój stary przyjaciel nie powiedział mi o rzucającym zaklęcie w Internecie o nazwie Dr..nosakhare, który pomaga ludziom w związku i problemie małżeństwa przez moc zaklęć miłosnych, początkowo wątpiłem, czy coś takiego istnieje, ale postanowiłem spróbować, kiedy się z nim skontaktuję, pomógł mi rzucić zaklęcie miłosne iw ciągu 48 godzin mój mąż wrócił do mnie i zaczął przepraszać, teraz przestał wychodzić z innymi kobietami i jego ze mną na dobre i prawdziwe . Skontaktuj się z tym świetnym zaklinaczem zaklęć miłosnych, aby rozwiązać swój związek lub problem małżeństwa
    -Email-blackmagicsolutions95@gmail.com
     lub Zadzwoń lub WhatsApp: +2349083639501
    Skontaktuj się z nim, aby uzyskać następujące informacje:
    (1) Jeśli chcesz odzyskać swojego byłego współmałżonka.
    (2) Chcesz zostać awansowany w swoim biurze.
    (3) Chcesz, żeby kobiety / mężczyźni biegali za tobą.
    (4) Jeśli chcesz mieć dziecko.
    (5) Chcesz być chroniony duchowo.
    (6) Pomóż wyprowadzić ludzi z więzienia
    (7) Wygraj program telewizyjny

    OdpowiedzUsuń
  8. Chcę tylko szybko poradzić każdemu, kto ma trudności w jego związku z kontaktem z Dr.Agbazara, ponieważ jest on jedyną osobą zdolną do przywrócenia zerwanych związków lub zerwanych małżeństw w terminie 48 godzin. ze swoimi duchowymi mocami. Możesz skontaktować się z Dr.Agbazara, pisząc go przez e-mail na adres ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń / WhatsApp mu na ( +2348104102662 ), w każdej sytuacji życia znajdziesz siebie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nazywam się Bar Leo z USA. Chciałbym podzielić się ze mną publicznymi świadectwami na temat tego, co ten sam człowiek, którego widziałem na tym forum o imieniu Dr. Agbazara z AGBAZARA TEMPLE, właśnie dla mnie zrobił, ten mężczyzna właśnie przywiózł moją zagubioną Były mąż dla mnie z jego wielkim zaklęciem w ciągu 72 godzin. Byłem żonaty z mężem Alaną Evans, byliśmy razem przez długi czas i uwielbialiśmy siebie, ale kiedy nie byłem w stanie dać mu dziecka przez 4 lata, zostawił mnie i powiedział, że nie może dłużej kontynuować, to teraz jestem szukając sposobów na odzyskanie go, dopóki nie zobaczyłem kontaktu Dr.Agbazary na tej stronie w sprawie jego mocy. Skontaktuj się z nim również w przypadku każdego mijanego problemu i sprawdź na własne oczy:

    ( agbazara@gmail. com ) LUB WhatsApp go na ( +234 810 410 2662 )

    OdpowiedzUsuń
  10. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail. com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wszystko dzięki temu wspaniałemu człowiekowi, zwanemu dr Agbazarą, wspaniałemu czaru rzucającemu we mnie radość, pomagając mi przywrócić mego kochanka, który zerwał ze mną Cztery miesiące temu, ale teraz ze mną przy pomocy dr Agbazary, wielkiego zaklęcia miłosnego odlewnik. Wszystkim dzięki niemu możesz również skontaktować się z nim o pomoc, jeśli potrzebujesz go w czasach kłopotów poprzez: ( agbazara@gmail. com ) możesz również Whatsapp na ten numer( +234 810 410 2662 )

    OdpowiedzUsuń
  12. Szukasz sposobu na przywrócenie zerwanego związku? Jeśli tak, pomoc przyszła na twoją drogę Dostałem online zeznanie o dr Obodo, jak pomógł komuś odzyskać swoją byłą żonę i skontaktowałem się z nim również w celu uzyskania pomocy, jestem bardzo szczęśliwy, że teraz mój mąż wrócił do mnie z tak dużą ilością miłość i szczęście z pomocą dr Obodo jeśli potrzebujesz pomocy w odzyskaniu swojego byłego lub w naprawieniu związku, możesz się z nim skontaktować on pomoże ci tak samo, jak pomógł mi przywrócić mojego męża po 1 roku separacji skontaktuj się z nim dzisiaj i bądź szczęśliwy w swoim związku, możesz wysłać mu e-mail o pomoc. templeofanswer@hotmail.co.uk Zadzwoń lub WhatsApp + 2348155425481

    OdpowiedzUsuń
  13. Działać! Mój mój mnie zablokował…

    Działać! Mój ex zablokował mnie na każdej platformie. Zajęło to trochę czasu, około dwóch miesięcy, ale ODBLOKOWAŁ MNIE ZBL KILKA GODZIN TEMU! Nie podawaj się! DO DZIAŁA! Skontaktuj się z Dr.osunbor, aby uzyskać pomoc teraz.. jesteśmy z powrotem razem. Miej wiary w ten proces..Tutaj jego kontakt..WhatsApp mu:

    Napisz do niego na: +393663677754 dr.osubbor23@gmail.com

    https://drosunbor.wixsite.com/solutiontemple

    OdpowiedzUsuń
  14. Widziałem tutaj komentarz kilka tygodni temu na temat dr Agbazary i postanowiłem skontaktować się z nim zgodnie z instrukcją, dzięki temu człowiekowi za przyniesienie mi radości zgodnie z życzeniem. Postępowałam zgodnie z jego instrukcjami, aby odzyskać moją ukochaną, która opuściła mnie i dzieci na 3 lata, ale dzięki dr Agbazara, bo teraz wróciły do mnie na dobre i jesteśmy razem szczęśliwi. Skontaktuj się z nim również w celu uzyskania pomocy, jeśli masz problem w związku przez e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) LUB Przez WhatsApp na: ( +2348104102662 ). I zeznaj za siebie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niech Bóg błogosławi doktora WALE’a za jego wspaniałą pracę w moim życiu. Byłam w separacji z mężem przez okres pięciu lat i nie byłam usatysfakcjonowana, że muszę odzyskać męża, ponieważ życie w samotności było tak straszne dla mnie i mojej trójki dzieci Szukałem informacji na temat jakiegoś zaklęcia, które może przywrócić ukochaną osobę i wtedy natknąłem się na DR WALE’a. Widziałem komentarz na temat DR. WALE’a, w jaki sposób łączy kochanków za pomocą rzucającego zaklęcie. Skontaktowałem się z nim i on mnie poprowadził. Poprosiłem o rozwiązania, zaczął lekarstwo na moje zaklęcie, poprosił o pewne informacje, które mu wysłałem, a także powiedział mi, że musimy kupić kilka przedmiotów, aby zaklęcie zadziałało na mnie na dobre i które wyczułem dla niego pieniądze po kilku tygodniach mój mąż dzwoni do mnie i zaczyna błagać o przebaczenie za wszystko, co się wydarzyło. Jestem teraz bardzo szczęśliwy, że znów jesteśmy jedną rodziną dla każdego, kto może potrzebować pomocy wielkiego rzucającego zaklęcia. Możesz skontaktować się z WhatsApp: +2347054019402 lub e-mailem: drwalespellhome@gmail.com

    OdpowiedzUsuń